L'IES Cotes Baixes impulsa la internacionalització amb 181 desplaçaments l’any 2022

L’Institut IES Cotes Baixes d’Alcoi, dins del seu itinerari educatiu i les noves metodologies implantades en el centre durant 2022, ha estat impulsant els intercanvis internacionals. Experiències en les quals han participat un total de 154 alumnes i 27 professors, xifra que supera les expectatives que el centre es va marcar a l’inici del curs. Al llarg d’aquests mesos s’han visitat centres educatius, escoles superiors i empreses a Dinamarca, Alemanya, Itàlia, Finlàndia, els EUA, Estònia i Holanda amb l’objectiu d’establir sinergies tant educatives com laborals. Esta iniciativa s’ha portat a terme de la mà de Xarxa FP, un organisme del qual forma part l’Ajuntament d’Alcoi i que ha facilitat en tot moment aquestes relacions internacionals.

Estes mobilitats, tant d’acollida com de rebuda, han tingut diferents durades i objectius: des d’intercanvis de dues setmanes, passant per estades en empreses de 6 setmanes, fins de tres mesos; en els quals s’ha participat en projectes europeus entre centres educatius i s’han realitzat visites preparatòries per a futures col·laboracions. Amb tot, entre el curs passat i el que portem de 22/23 el centre ha realitzat un total de 181 mobilitats, entre alumnat i professorat que envia i alumnat, professorat i empresaris que rep.

D'aquesta manera, els alumnes que han participat han pogut conèixer altres sistemes d'aprenentatge, a la vegada que es pretén potenciar la seua motivació, a més de col·laborar en el canvi de model d'ensenyament i aprenentatge en el qual està immers l’IES Cotes Baixes. El professorat, per part seua, a més d'acompanyar a l'alumnat i treballar amb projectes vinculats a la formació híbrida, també ha participat en experiències en solitari amb els seus homòlegs estrangers per poder conèixer bé les particularitats de cadascun dels centres i empreses visitades.

Segons explica el director del centre, Fernando Sansaloni, l'IES Cotes Baixes sempre ha considerat la internacionalització com un valor afegit a la preparació de les persones. “Les competències personals i professionals que et proporcionen les experiències internacionals, sense cap dubte van a marcar el futur de les persones”, destaca.

A més, el director del centro Fernando Sansaloni, señala que “estem tremendament contents de que multinacionals com Grunfos o Danfoss hagen treballat amb nosaltres al llarg d’aquest període. Que l’alumnat puga accedir a fer pràctiques formatives amb una empresa com aquestes pot marcar el seu futur professional sense cap mena de dubte. És per això que vol agrair que “tot aquest treball no seria possible sense la gran implicació del professorat del centre i el personal de Xarxa FP Alcoi, Magui Candela i Laia Montava que han treballat de debò per poder arribar on estem”.

Malgrat que la pandèmia ho va aturar tot, l’Institut va aprofitar per preparar-se amb garanties per a quan tornara la normalitat i es poguera impulsar aquestes mobilitats. “Els anys que ens ha acompanyat la pandèmia el centre ha aprofitat per enfortir les relacions que ja tenia amb els seus socis internacionals”, explica Sansaloni.

Per a Yolanda Cambra, una de les coordinadores internacionals de l’IES Cotes Baixes, “moltes d’aquestes mobilitats són el principi de futurs projectes i sinergies tant educatives com empresarials. Una de les més destacables enguany ha sigut la visita realitzada als EUA en la qual hem iniciat una ronda de contactes per a tancar pròxims intercanvis o col·laboracions en els estats d’Illinois i Wisconsin. En aquesta línia, continuarem treballant perquè el nostre alumnat tinga diversitat d'opcions a l'hora de definir el seu futur professional”.

El nou curs escolar s'ha iniciat amb la recepció de 43 alumnes de l'Institut Mercantec, de Viborg, en l'IES Cotes Baixes. Durant quinze dies el grup danés i els alumnes del centre alcoià han treballat la modalitat educativa que combina el Batxillerat i els Cicles Formatius de l'àrea industrial. Per equips, han dut a terme diversos reptes que han unit matèria pròpia de Batxillerat Tecnològic amb especialitats dels cicles formatius de Fusta, Mecanitzat i Automatització Robòtica. Tots ells han sigut coordinats per un equip de professors, danesos i espanyols, que també han après i col·laborat per a dirigir els reptes de manera conjunta. En aquests quatre reptes han aconseguit realitzar, un “souvenir” que represente una característica turística d'Alcoi a través de disseny i impressió 3D, han programat robots i càmeres de visió artificial i han realitzat un aparcabicicletes en fusta; a més de conèixer els llocs més emblemàtics de la ciutat.

Aquesta i totes les experiències internacionals que du a terme el centre han rebut una alta participació tant per part de l'alumnat com del professorat del centre. “Veure que la participació és cada vegada més activa és, sens dubte, el millor indicatiu d'èxit; suposen un esforç, però la recompensa el supera. És per això que continuarem veient noves possibilitats per a sumar destins al nostre itinerari internacional i anar coneixent noves metodologies que puguen sumar-se al nostre canvi educatiu” puntualitza Fernando Sansaloni.