El Eco-Dimoni revalida el seu títol de campió en la Shell Ecomarathon Europe

El projecte educatiu Eco-Dimoni de l'IES Cotes Baixes s'ha tornat a proclamar campió de la Shell Ecomarathon Europe i anota així quatre victòries en aquesta competició. Després de dos anys d'aturada per la pandèmia, l'esdeveniment, celebrat en el circuit Paul Armagnac a la ciutat de Nogaro (França), ha reunit una vegada més a les més prestigioses universitats i centres tecnològics d'Europa.

Fins allí s'ha desplaçat l'equip Eco-Dimoni de l'IES Cotes Baixes, format per 9 persones, entre professors i alumnes de diferents cicles formatius de l'institut d'Alcoi per a participar en les diverses proves. Des de l'inici de la competició, l’Eco-Dimoni es va distanciar dels seus rivals el que finalment, li va portar a proclamar-se campió en la categoria de prototips elèctrics en la competició de vehicles d'eficiència energètica. Encara que en aquesta ocasió i com ha explicat el professor de l'IES Cotes Baixes, Enrique García “no ha sigut senzill, en un dels entrenaments vam trepitjat una línia d'eixida i ens van posar una amonestació escrita, en una de les primeres carreres vam punxar una roda i el més destacat va ser la rivalitat d'un equip alemany que va posar en dubte la qualitat del nostre prototip arribant a insinuar a l'organització que estàvem usant una bateria auxiliar i que estava oculta en el vehicle. Aquest fet va fer que ens arribaren a fer dues inspeccions per a descartar aquesta acusació; estàvem completament segurs i tranquils pel que no ens va afectar en cap moment, encara que cal reconéixer que vam passar un moment desagradable”.

L'equip ha treballat perquè durant aquest curs s'hagen realitzat millores en el sistema de frenat per canvis en el reglament, construcció de bateries de liti modulars per a poder ser assemblades en el circuit, s'ha revisat i millorat el programa de gestió de la centraleta de control del motor i s'han realitzat pràctiques de conducció en pista perquè la nova pilot s'adaptara al vehicle.

En aquesta ocasió, els integrants de l'equip que han viatjat a França han sigut, els professors Juan Antonio Gómez, Enrique García, Miguel Calvo i Iván García; i els alumnes, Andrea Sirvent i Andrea Vila (pilots), Emilio Breviá i Fran Leva (mecànics), i Cristian Calabuig com a reforç a l'equip.

Igual que la resta de rivals, els resultats d'enguany s'han incrementat respecte a l'edició 2019, i el DIMONI 3 ha passat de 888 km/kWh de 2019 a 935 quilòmetres per quilowatt hora en aquesta última competició. Una distància equivalent d'Alcoi a Marsella que amb l'Eco-Dimoni tindria un cost aproximat de trenta cèntims d'euro; una premissa que deixa clara els avantatges econòmics que aquest tipus de vehicle ofereix i que són així una premissa molt important per a implementar-la en els vehicles del futur.

Juan Antonio Gómez, un dels professors responsables del projecte educatiu Eco-Domini explica que “les millores en el vehicle s'han fet amb més urgència, però també amb més il·lusió ja que al principi la prova anava a ser a Hongria i ens plantegem participar, fins i tot arribant a descartar-ho per la complexitat logística, l'idioma i la moneda local. Quan es va produir el canvi, a causa del conflicte bèl·lic actual entre Ucraïna i Rússia, no dubtem ni un moment i ens vam posar a preparar tot el material necessari per a acudir a una cita que per a Cotes Baixes ja s'ha convertit en tot un repte educatiu al qual no es pot faltar”. D'altra banda ha assenyalat que “al seu torn el projecte és una manera de continuar incidint en la importància de la mobilitat sostenible i que aquesta a poc a poc guanye terreny en el futur amb l'objectiu de contribuir a la salut del nostre planeta”.

Amb tot, els participants es mostren molt satisfets i destaquen la importància d'haver treballat en equip i superar les dificultats trobades junts per a sumar així un altre gran resultat.

Cal assenyalar també que el circuit era més complex que l'últim (el Regne Unit) ja que té una eixida en pendent cap amunt i complica més la gestió de consums elèctrics del motor. No obstant això, això no els ha impedit repetir la gesta i alçar-se amb el primer lloc en la categoria de prototips elèctrics, sumant així quatre victòries en aquesta competició, tres d'elles consecutives (2018, 2019 i 2022).

Cal recordar que l'Eco-Dimoni s'ha pujat al podi d'aquesta prestigiosa prova internacional en sis ocasions. En 2015, van quedar tercers i en 2016 es va proclamar campió de la competició per primera vegada. En 2017 va obtindre el segon lloc; les diferents millores dutes a terme en el Dimoni li van valdre un nou primer premi en 2018, 2019 i enguany que han tornat a revalidar el seu títol de campions.